“Advocaat nodig? Wij gaan mee...”
“Persoonlijk en informeel”
Stel direct gratis een juridische vraag!
  •  06 811 96 227

Niet goed? Geld terug!

Je bent aan het neuzen op internet. Dan zie je een leuk rokje dat je direct bestelt. Op de website van de webshop wordt aangegeven dat het rokje binnen 24 uur wordt bezorgd…

En inderdaad, de dag erna krijg je het rokje binnen. Het valt je direct op dat de kleuren op internet levendiger zijn dan het grauwe rokje dat je nu in je handen hebt. Wat nog vervelender is, is dat er een lelijke vlek op zit. Het rokje kostte je € 75,-, dus de moeite waard om actie te ondernemen. Je neemt direct contact op met de klantenservice. Wat blijkt? De webshop is niet bereid om je je geld terug te geven. Je kunt een tegoed krijgen van € 75,- die je kunt besteden in de webshop.

Je hebt echter geen vertrouwen meer in de webshop en wilt je geld terug. De webshop blijft weigerachtig…

 

En nu?!

In het Burgerlijk Wetboek is geregeld wat er geldt als sprake is van koop op afstand. Koop op afstand houdt, zoals eigenlijk al uit het begrip blijkt, in dat de consument niet in de fysiek aanwezig is in de winkel, maar het product op afstand (vanachter de pc) koopt.

In dit geval zou je je als consument op het standpunt kunnen stellen dat het artikel niet voldoet aan jouw verwachtingen. In dat geval kun je als consument de overeenkomst met de webshop ontbinden. Wat houdt dat praktisch gezien in? Jij retourneert het rokje aan de webshop en de webshop moet jou het geld retourneren dat je voor het artikel hebt betaald. Dit moet gebeuren binnen 14 dagen nadat je het artikel hebt ontvangen. Vaak vind je bij je bestelling een modelformulier voor ontbinding. Bevindt dit formulier zich niet bij je pakketje? Ook in dat geval kun je het artikel terugsturen. Stuur een briefje mee waarin je duidelijk aangeeft dat je de overeenkomst wilt ontbinden.

 

Hoe kan een rechtsbuddy jou helpen?

Stel, zoals in het voorbeeld van hierboven, dat de webshop weigert om jou het betaalde bedrag terug te geven, zullen wij nogmaals namens jou de overeenkomst schriftelijk ontbinden. In de brief geven wij aan dat de webshop gehouden is om jou het geld te retourneren dat je voor het artikel hebt betaald. Blijft de webshop dan nog steeds weigerachtig? Afhankelijk van de waarde van het gekochte artikel, kun je ervoor kiezen om de kwestie door de (kanton)rechter te laten beoordelen. Als het gaat om een artikel met een financiële waarde van minder dan € 25.000,- kun je hiervoor terecht bij de kantonrechter en heb je geen advocaat nodig. Als het gaat om een artikel met een hoger financieel belang, zul je je moeten wenden tot de sector Civiel van de rechtbank en dan is een advocaat verplicht.

Herken jij je in deze situatie? Of heb je een andere vraag die jou als consument bezighoudt?

Neem vrijblijvend contact op met RechtsBUDDY of een van onze rechtsbuddy’s om de juridische (on)mogelijkheden met jou door te nemen!

Groetjes van jouw rechtsbuddy,

Sonja